Monday, 2 January 2017

MASS RAPID TRANSIT (MRT) DIBUKA KEPADA UMUM


KESEMPATAN

Pada hari pertama tahun baru 2017, baru saya ada kesempatan untuk mencuba sistem pengangkutan awam baru negara; MASS RAPID TRANSIT (MRT) iaitu sistem pengangkutan awam berasaskan rel. Bersesuaian dengan nama yang diberi, MRT mampu membawa penumpang yang lebih ramai berbanding transit aliran ringan atau light rail transit (LRT), monorel, KTM Komuter, KLIA Ekspres dan KLIA Transit.

Setibanya di stesen MRT Kwasa Sentral, saya perlu menaiki  eskalator yang agak tinggi pada perkiraan saya. Ia merupakan laluan untuk ke bahagian atas dimana pengguna perlu melepasi laluan berpalang dan seterusnya ke bahagian platform. Penggunaan eskelator yang agak tinggi adalah kerana stesen-stesen MRT kebanyakannya dibina secara bertingkat. Jika eskalator ini tidak berfingsi, alamat boleh 'berpeluh' dibuantnya jika menggunakan tangga. Walaubagaimapun, lif juga turut disediakan selain memudahkan pengguna Orang Kurang Upaya (OKU). 


PERCUMA

Pada kali ini saya tidak keseorangan, saya bersama sahabat saya Ghazali ingin merasai pengalaman sendiri menaiki MRT bermula dari stesen Kwasa Sentral sehingga stesen Semantan. 

Untuk makluman, pada fasa pertama ini hanya stesen Sungai Buloh sehingga stesen Semantan akan beroperasi. Pengguna tidak akan dikenakan sebarang bayaran selama sebulan iaitu bermulanya sehari selepas hari perasmian sehingga 16 Januari 2017. 

Untuk menaiki MRT, terdapat pilihan sama ada menggunakan kad 'Touch n Go' atau bayaran secara tunai di mesin layan diri. Cuma, untuk kali ini ia adalah percuma. Bagi yang terlupa membawa kad 'Touch n Go', penggunaan Kad Pengenalan (Malaysia) juga diterima kerana ia juga berfungsi sama seperti kad 'Touch n Go' (lihat logo Touch n Go dibelakang kad pengenalan).

CIRI-CIRI STESEN DAN TREN

Apa yang menarik, ciri-ciri keselamatan di pertingkatkan di setiap stesen MRT iaitu penggunaan pintu penghadang antara platform dan tren. Ketinggian penghadang ini kira-kira 5 kaki tinggi dan dengan ketinggian ini mampu menghalang daripada seseorang melepasi ke bahagian rel tren. Ia dilihat lebih selamat berbanding platform terbuka. 

Melalui pengamatan saya, apabila tren berada di posisi berhenti sepenuhnya, pintu tren akan dibuka terlebih dahulu kemudian akan diikuti dengan pintu penghadang platform. Diantara dua pintu penghadang platform pula terdapat lampu yang berfungsi sebagai isyarat pintu akan dibuka. 

Butang kecemasan juga turut disediakan jika berlakunya kecemasan dan mudah ia dicapai sama ada orang dewasa mahupun kanak-kanak. Tapi awas! jika disalah guna, denda akan dikenakan. 

Bagi memudahkan perancangan perjalanan, paparan skrin dapat membantu pengguna mendapatkan maklumat masa ketibaan tren selain pengumuman juga akan dibuat. Pada paparan skrin akan tertera sehingga tiga (3) jadual masa ketibaan tren. Jadi pengguna boleh memilih perjalanan tren. Tempoh masa menunggu bagi satu-satu tren juga tidak lama. 

Manakala di dalam tren, skrin maklumat interaktif akan memaparkan perjalanan bagi setiap stesen dan laluan stesen-stesen berikutnya. Penggunaan skrin seperti ini lebih praktikal dan lebih jelas dalam mendapatkan maklumat perjalanan.

Antara ciri-ciri yang terdapat pada tren MRT adalah bersifat automatik, ia tidak memerlukan pemandu di dalam tren. Semua pengendalian operasi akan dikendalikan di pusat kawalan operasi. Ia akan memantau semua aktiviti keluar masuk tren di depoh dan pergerakan tren di laluan-laluan utama. Selain itu juga pusat kawalan operasi bertangungjawab memastikan tren yang beroperasi adalah mencukupi untuk menampung bilangan penumpang sepanjang laluan MRT.

                                             Antara Pengguna yang menaiki MRT

Ciri-ciri rekaan kabin tren MRT pula adalah lebih luas dan mesra golongan orang kurang upaya (OKU). Dengan ciri yang lebih luas ini MRT dapat menampung penumpang yang lebih ramai dalam satu-satu masa.

Sempat juga saya meninjau ruang solat lelaki (surau), ia bersaiz tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil. Ia boleh dianggap selesa untuk mendirikan solat disini. 
                                         
TERUJA

Rata-rata penumpang pada hari tersebut datang secara berkumpulan. Ada antara mereka yang datang sekeluarga, ibu bapa mambawa anak-anak bersiar-siar sementara cuti hampir berakhir. Ada juga yang datang bersama-sama rakan dan tidak ketinggalan juga pengguna warga asing yang turut menggunakan MRT. 

Sempat juga saya menegur seorang mak cik yang berumur lingkungan 60an. Dia menyatakan keterujaan semasa menaiki tren. Juga tidak ketinggalan anak-anaknya yang membawa beliau bersia-siar. Dapat saya melihat riak wajah mereka akan kegembiraan.


Melihatkan ramai pengguna yang ber'selfie' di dalam tren, mengambil gambar permandangan dan turut juga kedengaran gelak tawa pengguna, ia dapat sedikit sebanyak menggambarkan bahawa mereka berpuas hati dan gembira dengan perkhidmatan yang diberikan. Diharap pihak syarikat dapat meneruskan dan konsisten dalam memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk masyarakat.

BAS PERANTARA

Turun sahaja di Stesen Semantan, terus kami menaiki bas bernombor T821 iaitu laluan ke Kompleks Mahkamah. Memandangkan hari tersebut merupakan hari pertama tahun baru, maka perjalanan menaiki bas ke laluan Kompleks Mahkamah dan berpatah balik semula ke stesen yang sama adalah lancar walaupun jam sudah menunjukkan 11 pagi. 

Bas Perantara

Bas yang direka juga adalah mesra golongan OKU dan terdapat litar tertutup (CCTV) dalam memantau aktiviti di dalam bas atas tujuan keselamatan. Perlu diingantkan kepada semua pengguna, kita seharusnya memberi keutamaan dan laluan kepada golongan OKU dalam mendapatkan ruang di dalam bas. Bukan itu sahaja, untuk menaiki bas ini, pintu laluan masuk adalah dibahagian hadapan iaitu di sebelah kiri pemandu dan bukan dibahagian tengah. Pintu yang berada di bahagian tengah adalah dikhususkan bagi penumpang untuk turun daripada bas. Secara tidak langsung ia dapat memberi kelancaran keluar masuk penumpang bas.

HARGA TAMBANG

Jika dibandingkan harga diantara tunai dan Touch and Go. Penggunaan tunai adalah lebih mahal berbanding penggunaan Touch and Go. Maka, penggunaan touch and Go adalah lebih menjimatkan selain dapat menjimatkan masa pengguna MRT. Untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai MRT, boleh melawat ke laman sesawang rasmi MRT


Senarai kadar tambang MRT


Senarai laluan bas perantara




No comments:

Post a Comment